Adaptarea metodologiei de proiect in functie de tipul proiectului

Adaptarea metodologiei de proiect in functie de tipul proiectului
link_category
Adrian Viziteu

Articol publicat de Adrian Viziteu

In multe domenii au fost dezvoltate modele specifce anumitor tipuri de proiecte, precum metodele Waterfall sau Agile. Aceste metode se concentreaza pe activitatile ce privesc crearea si verificarea elementelor care alcautuiesc proiectul.

In general, adaptarea metodologiei de proiect, in vederea conlucrarii acesteia cu diferitele modele, precum Waterfall sau Agile, presupune:

• Alinierea etapelor de gestionare la ciclul de dezvoltare al proiectului (proiectare, dezvoltare, testare, inmanare rezultat)

• Folosirea tolerantelor in vederea atingerii obiectivelor de dezvoltare - de exemplu, proiectele de tip Agile care folosesc o abordare iterativa si incrementala au tendinta de a rezolva problemele ce privesc graficul de realizare al proiectului si problemele ce privesc calitatea in cadrul proiectului si de asemenea pot varia in ceea ce priveste scopul

• Integrarea oricaror roluri tehnice in structura echipei care gestioneaza proiectul - de exemplu, daca modelul ciclului de viata al proiectului include o autoritate in ceea ce priveste proiectarea din punct de vedere tehnic, oare ar trebui ca acest rol sa fie plasat la acelasi nivel ca rolul Managerului de Proiect sau ar trebui sa capete o forma ca cea a Asigurarii Proiectului? Avand in vedere ca rolurile sunt o colectie de responsabilitati, nu este importanta denumirea rolului, ci important este faptul ca responsabilitatile definite de aceste roluri sunt alocate unei persoane din cadrul companiei si la fel de important este faptul ca sarcinile de lucru alocate in cadrul proiectului sunt clar intelese de toti cei implicati in proiect

• Folosirea metodologiei de proiect in ceea ce priveste elementele de gestionare - de exemplu, Rezumatul Proiectului, impreuna cu folosirea metodelor tehnice pentru a defini scopul, formatul, alcatuirea si criteriile ce privesc calitatea elementelor tehnice din cadrul proiectului, precum definirea unei solutii in ceea ce priveste arhitectura unui produs software ; Metodele tehnice pot de asemenea sa furnizeze anumite elemente de gestionare a proiectului, deci este important sa fie identificate care din elementele sale de gestionare vor ajuta la crearea elementelor de proiect tehnice, precum un document tehnic ce priveste design-ul, impreuna cu care din elementele sale de gestionare vor ajuta la gestionarea proiectului. Pentru fiecare din elementele de gestionare a proiectului, o decizie trebuie luata in ceea ce priveste folosirea unei metodologii de proiect specifice sau a unei metodologii de gestionare a proiectului echivalenta, fiind important ca in cadrul proiectului sa nu apara goluri sau duplicate

• Furnizarea, punerea la dispozitie a legaturilor, de la procesul Gestionarea Livrarii Rezultatului Proiectului catre procesele ce privesc dezvoltarea elementelor tehnice.

Proiectele din ziua de azi au tendinta de a incepe fara sa existe in prealabil specificatii predefinite, dar in acelasi timp sa ajunga sa aiba specificatii care evolueaza pe masura ce proiectul progreseaza. Mai mult, specificatiile sunt de obicei contestabile si supuse negocierilor pe intreaga durata de viata a proiectului. Implicatiile care reies se refera la faptul ca din cauza ca specificatiile sunt dictate de Business Case, un proiect are sanse sa nu inceapa cu un Business Case predefinit.

Business Case-ul reprezinta cea mai buna estimare, agreata intr-un moment anume in viata proiectului, care va evolua pe masura ce proiectul depaseste faza de "descoperire" si intra in faza de implementare.

Business Case-ul in varianta scurta, dezvoltat in timpul procesului Demararea Proiectului este probabil sa aiba o estimare mai permisiva in ceea ce priveste rezultatele dorite, pe cand Bsiness Case-ul in varianta detaliata, actualizat in mijlocul proiectului, este probabil sa aiba o estimare mai putin permisiva - de exemplu, o reducere de doar 35%-40% a costurilor, fata de 30%-50%, asa cum a fost mentionata initial in Business Case-ul in varianta scurta. Mai mult, pe masura ce proiectul progreseaza, setul de elemente necesare producerii rezultatelor dorite are de asemenea sanse sa evolueze.

Valoarea unui Business Case care evolueaza consta in faptul ca ii permite companiei sa isi asume un angajament in ceea ce priveste investitia, care este direct proportional cu beneficiile asteptate si cu estimarile ce privesc riscurile, raportate la momentul evolutiei proiectului. Business Case-ul de asemenea reprezinta baza, in ceea ce priveste controlul si evaluarea impactului in raport cu schimbarile solicitate, ca rezulat al negocierilor - deschise si contestabile - derulate pe parcursul derularii proiectului.

Proiectele in care se realizeaza cercetare si dezvoltare, in care se dezvolta o noua politica sau in care se realizeaza un studiu de fezabilitate sunt de obicei genul de proiecte care evolueaza tot timpul. Acestea necesita atentie specifica, sporita, avand in vedere ca in urma lor nu se produc beneficii directe, ci doar optiuni si este destul de probabil ca acestea sa ajunga sa genereze returnari negative in ceea ce priveste investitia. Este de asmenea posibil sa fie valorificate optiunile rezultate in locul beneficiilor direct, ceea ce inseamna ca este posibil sa fie comparata valoarea unui proiect de cercetare si dezvoltare cu a altui proiect asemanator, in cazul in care prioritizarea este obligatorie.

In anumite situatii, un studiu de fezabilitate poate fi necesar, in vederea investigarii situatiei si in vederea determinarii optiunilor ce privesc continuarea proiectului. Recomandat ar fi ca acest studiu de fezabilitate sa fie tratat ca un proiect distinct si separat.

Ciclul de viata al unui proiect de studiu de fezabilitate consta in urmatorii pasi:

1. Definirea problemei

2. Investigarea

3. Elaborarea optiunilor disponibile

4. Supunerea spre alegere si aprobare a recomandarilor.

Un proiect de studiu de fezabilitate are un singur Plan al Proiectului, un singur Business Case, un set de riscuri si un singur rezultat al proiectului - recomandarile rezultate in urma derularii studiului de fezabilitate. Optiunile disponibile pot fiecare varia enorm in ceea ce priveste costurile si graficele de timp. Fiecare optiune ar urma sa aiba propriul Plan al Proiectului, propriul Business Case, propriul set de riscuri si totusi, la finalul studiului de fezabilitate o singura recomandare este aleasa si aprobata.

Daca fezabilitatea este tratata ca un proiect in sine, este important sa se recunoasca faptul ca rezultatul acestui studiu este doar o optiune, precum aceea de a se continua sau nu cu proiectul. Succesul sau nu trebuie judecat prin prisma faptului ca ideea este fezabila sau nu, ci prin abilitatea de a putea lua o decizie in baza analizei derulate.

Proiectele ce privesc dezvoltarea de noi politici sunt similare cu proiectele de studii de fezabilitate, in sensul ca rezultatul obtinut nu are valoare directa, ci implementarea ulterioara a noii politici creeaza valoare. Totusi, trebuie avuta in vedere natura Business Case-ului, in acest caz. Justificarea unui proiect ce priveste dezvoltarea unei politici noi poate fi valida, dar este inca important sa fie asigurat faptul ca investitia intr-un astfel de proiect genereaza pana la urma valoare in bani.

Periodic pe Zeti sunt publicate articole pe teme legate de Managementul Proiectului, Continuitatea Afacerii si Asigurarea Calitatii. Daca acestea sunt domenii care iti trezesc interesul, daca intr-unul din rolurile asociate doresti sa te specializezi, sa te certifici, tot ce trebuie sa faci este sa te abonezi la newsletter-ul Zeti, pentru a te putea notifica de fiecare data cand publicam articole noi.

Spune-ti parerea

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Despre Calitatea in cadrul Proiectului

de Adrian Viziteu

Calitatea este in general definita ca fiind o totalitate a caracteristicilor proprii sau alocate unui produs, unei persoane, unui proces, unui serviciu sau unui sistem care de sine statator poate dovedi ca intruneste asteptarile sau satisface nevoile,...

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Controlul calitatii in cadrul proiectului

de Adrian Viziteu

Controlul calitatii se concentreaza pe tehnicile operationale si pe activitatile folosite de cei implicati in proiect pentru a indeplini cerintele ce privesc calitatea. Exemple: • prin inspectia ce priveste calitatea sau dupa caz, testarea • prin...

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Controlul Calitatii

de Adrian Viziteu

Controlul Calitatii este realizat prin implementarea, monitorizarea si inregistrarea metodelor ce privesc calitatea si a responsabilitatilor definite in Strategia de Gestionare a Calitatii in cadrul Proiectului si in Descrierile Elementelor care...

Management Proiecte

Acceptarea unui Pachet de Lucru

de Adrian Viziteu

Principiul de baza este ca inainte de a aloca un Pachet de Lucru unei echipe de proiect, trebuie sa existe un acord intre Managerul de Proiect si Managerul Echipei de Proiect, legat de ceea ce urmeaza a fi livrat, legat de cerintele de raportare, de...

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Durata etapelor de gestionare a proiectului

de Adrian Viziteu

Durata unei etape de gestionare a proiectului nu poate fi definita la modul general, ci in functie de fiecare proiect in parte. Etepele de gestionare trebuie sa fie mai scurte atunci cand sunt implicate riscuri mai mari, incertitudine sau complexitate - de exemplu,...

Management Proiecte

Management Proiecte

Contact • Raporteaza problemele din site
© Zeti - Toate drepturile rezervate • Info portal • Harta site
Proiect realizat de StudioWeb

Zeti
Imbunatatirea Business Case-ului Proiectului
Gradarea si gestionarea severitatii problemelor aparute in Proiect
Responsabilitatile referitoare la problemele si schimbarile aparute in proiect
Deciziile ce privesc problemele si ingrijorarile aparute in proiect
Caracteristicile Comisiei de Conducere a Proiectului
Nivelele de gestionare ale proiectului
Exemplu de prioritate si severitate
Adaptarea metodologiei de proiect in functie de tipul proiectului
Strategia ce priveste Gestionarea Configuratiei Proiectului
Stabilirea modului de control ce priveste problemele si schimbarile aparute in cadrul proiectului
Problemele aparute in cadrul proiectului
Configuratia Proiectului
Motivele (din Business Case) pentru care este nevoie de proiectul in cauza
Definirea schimbarilor in cadrul proiectului
Introducere in Business Case
Schimbarile Aparute in Proiect
Responsabilitatile ce privesc riscurile in cadrul proiectului, in raport cu componenta "Riscurile Proiectului"
Bugetul de risc
Riscurile Proiectului - Pasul Comunicarea amenintarilor si oportunitatilor
Definitia proiectului, in raport cu Organizarea Proiectului
Raspunsuri ce privesc riscurile identificate intr-un proiect
Aplicarea componentelor de proiect si formatul acestora
Exemplu de responsabil cu riscul si de persoana care actioneaza asupra riscului
Riscurile Proiectului - Pasul Implementarea raspunsului in ceea ce priveste riscul
Riscurile Proiectului - Pasul Planificarea Raspunsurilor ce privesc Riscurile in cadrul Proiectului
Responsabilitatile ce privesc derularea de actiuni corective
Responsabilitatile ce privesc pregatirea incheierii planificate a proiectului
Folosirea etapelor de gestionare a proiectului in ceea ce priveste controlul proiectului
Responsabilitatile ce privesc actualizarea Business Case-ului
Metodele de evaluare in cadrul proiectului
Demararea Proiectului - obiective
Evaluarea investitiei in raport cu proiectul
Lucrul cu partile care detin interese in proiect
Inregistrarile informatiilor ce privesc calitatea unui element al proiectului sau a rezultatului proiectului
Revizuirea statusului Pachetului de Lucru
Definirea planurilor ce privesc derularea proiectului
Delegarea responsabilitatilor ce privesc tolerantele si raportarea progresului actual si progresului estimat, in raport cu cele 4 nivele de conducere si gestionare ale proiectului
Gestionarea calitatii si a sistemelor ce privesc calitatea in cadrul proiectului
Despre Etape Urmatoare ce privesc livrarea in cadrul proiectului
Exceptiile si tolerantele in cadrul proiectului
StudioWeb by PorticoGlobal