Adapatea metodologiei de gestionare a proiectului in functie de diferentele dintre mediul, sectorul in care este aplicata

Adapatea metodologiei de gestionare a proiectului in functie de diferentele dintre mediul, sectorul in care este aplicata
link_category
Adrian Viziteu

Articol publicat de Adrian Viziteu

Caracteristicile unui proiect se aplica la fel, indiferent de faptul ca proiectul este realizat de o companie care activeaza in mediul public sau privat. Diferentele constau in continutul si natura Business Case-ului. In general metodologia de gestionare a proiectului nu necesita a fi adaptata, avand in vedere ca aceasta nu specifica ce anume determina un Business Case sa fie viabil si realizabil. Aceste considerente se schimba in functie de daca sectorul este public sau privat, dar nevoia unui Business Case si felul in care acesta este folosit de catre proiect nu se schimba.

Totusi, exista, de obicei in mediul public cel putin un considerent care poate determina metodologia de gestionare a proiectului sa fie adaptata si anume:

• este nevoie sau nu ca in proiect sa existe alocat un Responsabil Senior.

Responsabilul Senior este singura persoana care detine responsabilitatea generala in ceea ce priveste asigurarea faptului ca un proiect sau un Program de Proiecte isi intruneste obiectivele si livreaza beneficiile asteptate.

Rolul Responsabilului Senior a fost introdus in proiectele mari si in Programele de Proiecte si in momentul de fata este folosit din ce in ce mai mult.

In contextul unui Program de Proiecte, Directorul de Proiect ii raporteaza Responsabilului Senior numit in cadrul Programului de Proiecte. Este de asmenea recomandat ca Responsabilul Senior sa ocupe si rolul de Director de Proiect in cadrul proiectelor mari care fac parte din Programul de Proiecte.

Cand Responsabilul Senior este numit in contextul unui singur si mare proiect, persoana care isi asuma rolul de Responsabil Senior va trebui de asemenea sa isi asume rolul de Director de Proiect sau sa numeasca o persoana in rolul de Director de Proiect.

Proiectele trebuie examinate in anumite momente importante, principale din timpul derularii lor, avand in vedere ca astfel poate fi asigurat faptul ca proiectul poate progresa cu succes catre urmatoarea etapa a sa.

Mai exista activitati de revizuire in cadrul carora experti din afara proiectului isi folosesc experienta pentru a examina progresul proiectului si sansele si probabilitatea acestuia de a fi livrat cu succes. Acest tip de examinare este folosit pentru a oferi o perspectiva aditionala asupra problemelor cu care echipa interna a proiectului se confrunta si asupra robustetii planurilor realizate si proceselor folosite. Aceasta revizuire are loc in diferite momente ale derularii proiectului. Echipa care se ocupa de aceasta revizuire va trebui sa ia in considerare importanta relativa a aspectelor individuale ce privesc increderea livrarii, avand in vedere etapa la care proiectul a ajuns. Cand un proiect este definit si nu si-a indeplinit Business Case-ul, claritatea sa, scopul sau, viabilitatea structurii sale de conducere si increderea acordata de conducerea companiei pot avea un impact asupra evaluarii sale. In timp ce acesti factori este foarte probabil sa determine succesul proiectului mai tarziu in ciclul de viata al acestuia, procesele folosite si competentele disponibile in cadrul proiectului vor ajunge sa conteze foarte mult. Acest tip de revizuire poate fi aliniat la metodologia de gestionare a proiectului folosita, in felul urmator:

1. Revizuirea justificarii proiectului, din punctul de vedere al afacerilor companiei

Aceasta revizuire pune accent pe justificarea proiectului din punctul de vedere al afacerilor companiei, inainte de luarea deciziei ce priveste aprobarea initierii proiectului. Astfel, se realizeaza alinierea cu activitatea ce priveste Conducerea Proiectului, in raport cu autorizarea initierii proiectului.

2+3. Revizuirea strategiei ce priveste livrarea si revizuirea deciziei referitoare la investitia in proiect

Aceste doua revizuiri se aliniaza cu activitatea ce priveste Conducerea Proiectului, in raport cu autorizarea Planului ce priveste Exceptia aparuta in Proiect sau in raport cu Planul Etapei de Proiect, punand accent pe asigurarea faptului ca proiectul este inca necesar, ca ofera valoare baneasca si ca are o strategie clara de livrare.

4. Revizuirea nivelului de pregatire in ceea ce priveste implementarea proiectului

Aceasta revizuire pune accent pe cat de pregatita este compania sa implementeze proiectul si se aliniaza (revizuirea) cu activitatea ce priveste Conducerea Proiectului, in raport cu autorizarea Planului ce priveste Exceptia aparuta in Proiect sau in raport cu Planul Etapei de Proiect.

O alta modalitate de a lua in considerare alinierea ar fi sa fie organizate etapele proiectului astfel incat acestea sa se alinieze cu: initierea proiectului (Revizuirea 1), etapa de achizitii (Revizuirea 2), etapa de proiectare (Revizuirea 3), etapa de proiectare in detaliu (Revizuirea 4), etapa de implementare si etapa de inmanare.

Acest tip de revizuire reprezinta o modalitate de a acorda asigurare aditionala evaluarii finalului de etapa de proiect, in ceea ce priveste intrunirea obiectivelor proiectului. Costul acestui tip de revizuire trebuie inclus in Planul Proiectului si in Planurile Etapelor de Proiect.

Drept urmare, este nevoie de o metodologie de gestionare a proiectului care sa puna la dispozitie un set de procese si componente de gestionare care sa poata fi aplicate in gestionarea proiectului, de la inceputul acestuia si pana la finalul sau.

Managerii de Proiect trebuie sa detina competente si sa aplice tehnici de conducere si negociere in cadrul proiectului.

Periodic pe Zeti sunt publicate articole pe teme legate de Managementul Proiectului, Continuitatea Afacerii si Asigurarea Calitatii. Daca acestea sunt domenii care iti trezesc interesul, daca intr-unul din rolurile asociate doresti sa te specializezi, sa te certifici, tot ce trebuie sa faci este sa te abonezi la newsletter-ul Zeti, pentru a te putea notifica de fiecare data cand publicam articole noi.

Spune-ti parerea

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Structura echipei care gestioneaza proiectul

de Adrian Viziteu

Echipa care gestioneaza proiectul poate fi definita ca fiind o organizatie temporara al carei scop este acela de a gestiona toate etapele de care este nevoie pentru a produce rezultatul proiectului. Aceasta structua permite folosirea de canale de...

Management Proiecte

Management Proiecte

Definirea riscului - Ce este riscul?

de Adrian Viziteu

Ce este riscul? Riscul este un eveniment incert sau un set de evenimente care, daca se concretizeaza, exercita un efect, de obicei advers, asupra indeplinirii obiectivelor proiectului. Riscul este alcatuit dintr-o combinatie a unei amenintari percepute sau...

Management Proiecte

Lucrul cu echipa de proiect

de Adrian Viziteu

Echilibrarea proiectului, a echipei de proiect si a membrilor acesteia Oamenii sunt extrem de importanti pentru un proiect. Nu este de ajuns sa existe doar procesele necesare si sistemele, intr-un proiect: daca oamenii implicati in proiect nu lucreaza...

Management Proiecte

Definirea Business Case-ului

de Adrian Viziteu

Ce este un Business Case? Intr-un Business Case regasim o multitudine de informatii folosite pentru a judeca proiectul, informatii ce privesc necesitatea proiectului, viabilitatea sa si sansele sale de succes. Scopul informatiilor regasite in Business...

Management Proiecte

Actualizarea Business Case-ului

de Adrian Viziteu

Proiectele trebuie intotdeauna sa aiba justificare continua. Comisia de Conducere a Proiectului este autorizata sa continue proiectul doar atunci cand acesta ramane viabil, adica doar atunci cand beneficiile vor fi realizate in limitele de cost, timp,...

Management Proiecte

Beneficiile cu impact negativ

de Adrian Viziteu

Un beneficiu cu impact negativ poate fi definit ca un rezultat negativ de catre unul sau mai multi actionari ai proiectului. Beneficiile cu impact negativ sunt defapt consecinte ale unei activitati, pe cand, un risc are asociata o incertitudine care...

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Management Proiecte

Contact • Raporteaza problemele din site
© Zeti - Toate drepturile rezervate • Info portal • Harta site
Proiect realizat de StudioWeb

Zeti
Imbunatatirea Business Case-ului Proiectului
Gradarea si gestionarea severitatii problemelor aparute in Proiect
Responsabilitatile referitoare la problemele si schimbarile aparute in proiect
Deciziile ce privesc problemele si ingrijorarile aparute in proiect
Caracteristicile Comisiei de Conducere a Proiectului
Nivelele de gestionare ale proiectului
Exemplu de prioritate si severitate
Adaptarea metodologiei de proiect in functie de tipul proiectului
Strategia ce priveste Gestionarea Configuratiei Proiectului
Stabilirea modului de control ce priveste problemele si schimbarile aparute in cadrul proiectului
Problemele aparute in cadrul proiectului
Configuratia Proiectului
Motivele (din Business Case) pentru care este nevoie de proiectul in cauza
Definirea schimbarilor in cadrul proiectului
Introducere in Business Case
Schimbarile Aparute in Proiect
Responsabilitatile ce privesc riscurile in cadrul proiectului, in raport cu componenta "Riscurile Proiectului"
Bugetul de risc
Riscurile Proiectului - Pasul Comunicarea amenintarilor si oportunitatilor
Definitia proiectului, in raport cu Organizarea Proiectului
Raspunsuri ce privesc riscurile identificate intr-un proiect
Aplicarea componentelor de proiect si formatul acestora
Exemplu de responsabil cu riscul si de persoana care actioneaza asupra riscului
Riscurile Proiectului - Pasul Implementarea raspunsului in ceea ce priveste riscul
Riscurile Proiectului - Pasul Planificarea Raspunsurilor ce privesc Riscurile in cadrul Proiectului
StudioWeb by PorticoGlobal